Реджио-подход зародился в 50-х годах прошлого века в маленьком городке на севере Италии - Реджио-Эмилия, в честь которого и называется. Основателем стал психолог, педагог Лорис Малагуцци. В своих трудах опирался на идеи Марии Монтессори, Жана Пиаже, Льва Выготского, Джона Дьюи, Джерома Брунера. Reggio – это не теория воспитания, не методика и не модель, это, скорее, опыт другого отношения к детству и воспитанию детей. Основные постулаты можно сформулировать так:

 

Каждый ребенок – это сильная, способная и гибкая личность с богатым потенциалом. Он приходит в этот мир со страстным желанием изучать, познавать и найти свое место в нем.

Окружение – третий учитель

Дети учатся, прикасаясь к предметам, двигаясь в пространстве, прислушиваясь, присматриваясь к окружающей среде, строя отношения, учась друг у друга, признавая различия между собой. Окружение (наряду со взрослыми наставниками и другими детьми) становится третьим учителем и дает возможности для творческих экспериментов и самовыражения.

 

Взрослый – это соавтор творческого процесса

Дети могут сами контролировать свое развитие и обучение, главная задача наставника  - предоставить возможности, поддержку и свободу маленькому человеку, не дать готовый ответ, а простимулировать интерес. Взрослые учат детей учиться.

 

Проектное и игровое обучение

Основные предметы изучаются в рамках проекта, выбранного детьми. При этом счет, письмо, чтение становятся именно инструментами, нужными ребенку для его целей (создается мотивация), а не самой целью. Основной вид обучающей деятельности – игра и творчество.

 

Документирование процесса познания

Все проекты, которые получаются в результате деятельности детей и взрослых, записываются на видео, аудио, фотографируются, на их основе готовятся "говорящие стены". Детям это дает возможность по-новому оценить тему, что-то добавить или исправить. Тьютору - отслеживать динамику развития ребенка, освою роль в процессе. Для родителя – это возможность взглянуть на своего ребенка с непривычной точки зрения, активно участвовать в образовательном процессе. Проекты должны оставлять "следы".

 

У ребенка 100 языков

У детей много способов заявить о себе: рисование, лепка, эксперимент, драматизация, музыка, пение, фотография, танец, конструирование, беседа. Ничто не должно лишать их свободы самовыражения.


 Reggio-философия

Лорис Малагуцци,

Основатель Реджио-подхода:

"У ребенка сто рук, сто мыслей, сто способов думать, играть и говорить.

Сто  способов слушать, восхищаться, любить.

Сто  радостных чувств, чтобы петь и понимать.

Сто миров, чтобы совершать открытия.

У ребенка сто языков, но у него крадут девяносто девять из них.

Школа и культура отделяют голову от тела.

Они учат: думать без рук, делать без головы, слушать молча, понимать без радости, а любить и восторгаться только на Пасху и Рождество.

Они учат: открывать уже существующий мир, а девяносто девять из ста миров крадут.

Они учат: игра и труд, реальность и фантазия, наука и воображение, небо и земля, разум и мечты – вещи, несовместимые друг с другом.

В общем, учат, что нет никакой сотни.

Ребенок говорит: СОТНЯ ЕСТЬ!"

The Hundred Languages

No way. The hundred is there.

The child
is made of one hundred.
The child has
a hundred languages
a hundred hands
a hundred thoughts
a hundred ways of thinking
of playing, of speaking.

A hundred always a hundred
ways of listening
of marveling, of loving
a hundred joys
for singing and understanding
a hundred worlds
to discover
a hundred worlds
to invent
a hundred worlds
to dream.

The child has
a hundred languages
(and a hundred hundred hundred more)
but they steal ninety-nine.
The school and the culture
separate the head from the body.
They tell the child:
to think without hands
to do without head
to listen and not to speak
to understand without joy
to love and to marvel
only at Easter and at Christmas.

They tell the child:
to discover the world already there
and of the hundred
they steal ninety-nine.

They tell the child:
that work and play
reality and fantasy
science and imagination
sky and earth
reason and dream
are things
that do not belong together.

And thus they tell the child
that the hundred is not there.
The child says:
No way. The hundred is there.

Loris Malaguzzi

Founder of the Reggio Emilia Approach

The Reggio Emilia APPROACH

 

Origin

Birthplace: Lella Gandini describes Reggio Emilia as «a small city in Northern Italy that shines with a bright light for what it has accomplished and what it stands for in the field of education”.

Founders: This approach to education was founded by a group of inspired parents who desired an educational system where their children could flourish. Led by Loris Malagizzi, an educator, psychologist, and philosopher after WWII, this philosophy views children as confident, responsible, independent, creative and curious beings.

 

Image of child: Reggio Emilia inspired schools believes in the rights and opinions of each child. A child is a competent, capable and natural researcher who has the desire for knowledge and life and is always ready for challenges.

 

Parent involvement: We value parents as participants in their child’s learning process. Their involvement in the school gives their children a sense of security and is deeply appreciated. This lends itself to having parents be a role model for their children, and for them to have incentive for their own learning.

 

Role of the teacher: The teacher plays a critical role by being the child’s partner and recognizing many learning possibilities. In order to further the learning process, teachers listen, observe, inquire, document, work together and reflect upon the experiences of children.

 

Community and group work: It is essential that make visible the fact each child knows and understands that we are different and can co-exist peacefully. We have different ways of thinking, a fact we embrace. By respecting others processes and opinions we can get along as a community.

 

Environments and materials: The spaces of the schools are both thoughtful and inviting. The Reggio Emilia Philosophy believes that the environment in which your child explores is the third teacher. Materials in the classroom inspire children to think outside the box.

 

Children as researchers: Children are constantly exploring the world around them. This philosophy offers the children endless possibilities and opportunities to be in charge and to be the protagonist of their learning. It is of utmost importance that teachers and children alike invest in researching and collaborating together in order to be a part of each other’s learning process. The child wants the teacher to see the process of their learning while they put the effort to accomplish the task, rather than the product. We encourage them to think deeper and ask questions as they research different theories.

 

Catering and challenging each child’s process: Teachers observe the children, allowing them ti have a better understanding of the child as a whole. Through these observations, teachers are able to cater to each child’s individual learning process.

 

ATELIER. A space that illuminates: This art studio is an extension of the classroom. It is a room that belongs to the whole school and its materials are carefully thought out to engage and cultivate any child’s interest.

 

ATELIERISTA: This role coveted this philosophy because the atelierista has a ludic approach to working with children. While they continue to motivate and engage children to explore the materials and observe each child’s process, it is important for to see how each child makes a connection with the different languages of expression such as dance, photography, movement, theater and more…

© 2015-2019 TWINS Preschool

  • Instagram Social Icon
  • c-facebook
  • Vkontakte Social Icon